Hva kan du klage på?
Standpunktkarakter er karakteren du får når du avslutter et fag. Standpunktkarakteren føres på kompetansebeviset/vitnemålet.
Dersom du mener standpunktkarakteren ikke er satt på riktig grunnlag og at reglene for karaktersetting ikke er fulgt, kan du klage.
Det er ikke selve karakteren du klager på, men hvordan den er fastsatt. Dersom du får medhold i klagen, skal skolen gjøre en ny vurdering. Karakteren kan bli stående, eller settes opp eller ned. Den nye vurderingen kan du ikke klage på.
Les mer om retningslinjer for å sette standpunktkarakterer
Grunnlaget for å sette standpunktkarakterer
Kompetansemålene i læreplanen utgjør grunnlaget for vurderingen i faget, og standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen du har i faget ved slutten av opplæringen. Kompetansen du har vist i løpet av opplæringen er en del av vurderingen når karakteren settes. Du har rett til underveisvurdering og sluttvurdering.
Du skal få vite hva det blir lagt vekt på når standpunktkarakteren din settes, og du skal ha fått mulighet til å vise kompetansen din på flere og varierte måter.
Du skal få vite hva det blir lagt vekt på når standpunktkarakteren din settes, og du skal ha fått mulighet til å vise kompetansen din på flere og varierte måter.
Du skal ha fått skriftlig varsel dersom det er fare for at du får karakteren IV (ikke vurdert).
Klagen må begrunnes. Eksempler på dette kan være:
- at du mener du ikke har fått mulighet til å vise kompetansen din i faget
- formelle feil, som for eksempel at du ikke har fått varsel om ikke vurdering (IV), eller at varselet ikke er sendt innen rimelig tid
Klagefrist
Fristen for å klage på standpunktkarakteren er 10 dager. Fristen regnes fra det tidspunkt karakteren ble gjort kjent, eller da du burde ha gjort deg kjent med den.
- Dato for offentliggjøring av karakterer i 2025 kommer senere
Klager som sendes etter at klagefristen er utløpt, vil bli avvis. Dersom skolen avviser en klage fordi den er kommet for sent, er dette et vedtak du kan klage på. Klagefristen er da tre uker.
Hurtigklagefrist
Dersom du søker opptak til høyere utdanning i år og trenger hurtigklagebehandling, er klagefristen kortere.
Hurtigklagefristen er (dato for 2025 kommer)
Har du søkt opptak til høyere utdanning?
Hvis du har klaget på karakter og søkt opptak for høyere utdanning, må du laste opp dokumentasjon på klage i søknaden i Samordna opptak. Les mer på Samordna opptak.
Hvordan klager du?
Før du klager bør du be faglærer om begrunnelsen for karakteren. Hvis du ber om vurdering fra faglærer eller andre på senteret innenfor tidsfristen på 10 dager, vil fristen utsettes til du har fått tilbakemelding.
Du logger inn med ID-porten og sender skjema digitalt:
Gå til skjema for klage på standpunktkarakter i fag
Hva skjer når klagen er sendt?
Karrieresenteret ber først om en skriftlig uttalelse fra faglærer. Sammen med en uttalelse fra rektor/avdelingsleder, sender karrieresenteret klagen videre til Statsforvalteren i Innlandet (nytt fra 1. august 2024)
Når kan du vente svar på klagen?
Behandling av klager på standpunktkarakter skjer i perioden juli–september.
Medhold i klage
Dersom du får medhold i klage på standpunktkarakteren i fag, blir klagen sendt tilbake til skolen for ny vurdering. Du får kopi av brevet som sendes til karrieresenteret.
Det er viktig at du merker deg at dette ikke automatisk betyr at karakteren er endret. Ny behandling på senteret kan bety at karakteren blir stående som den er, blir hevet eller senket. Det er rektor som tar den endelige avgjørelsen. Du kan ikke klage på rektors nye vurdering.
Avslag på klage
Dersom du får avslag på klagen sendes vedtaket til deg med kopi til senteret. Du kan ikke klage på dette vedtaket.
Lover og forskrifter